Ahad, 7 Jun 2015

10:34 PTG - No comments

Assif

"..Kawan-kawan awak tak bagitau apa-apa ke pada awak ?.."
"..tak ustazah,,"
"..Tu maknanya kawan-kawan awak tak sayang pada awak ! Saya penatlah nak tunggu awak je.."
"..sebelum ni saya nak jumpa ustazah. Tapi ustazah terlibat dalam Teach Smart.."
"..Ehh. Pandai-pandai awak je. Dah ! semua itu alasan awak je. awak kalau taknak ambil SPM, cakap je. takpayah susah susah saya nak daftarkan nama awak.."
Buat pertama kalinya, aku dimarah di hadapan semua ustazah. Kata-katanya itu umpama pisau yang menghiris hatiku. Aku hanya memprotes dalam diam. Keadaan di bilik itu tetap riuh dengan senda gurau guru-guru di situ. Setiap kali aku melihat semua ustazahku, terasa ingin sahaja aku memeluk mereka semua. Mereka semua sudah ku anggap seperti ibu kandungku. Mulutnya masih lagi membebel. Dia melemparkan tempelak jatuh ke tunjang jantungku. Diriku terasa lemas pabila berdiri dihadapannya.
"..Amik ni, isi borang ni. Ishh awak ni. Pergi isi tempat lain sana. Saya tenga panas ni. Awak jangan tambah lagi kepanasan dalam hati saya.."
Aku terus ambil borang itu dan aku mengisinya dengan maklumat yang diingininya. Satu persatu aku membacanya. Bagiku, borang itu amat penting, Borang itu akan menjadi bukti bahawa aku telah didaftar sebagai calon SPM.
"..awak isi borang itu guna pen biru ?. Ya Allah. Awak ni kenapa ? Tak nampak ke kawan-kawan awak yang lain isi guna pen hitam. Ha, tulahh awak. Masa saya buat perjumpaan awak tak ada. Dahlah, awak keluar sana.."
Mataku tidak sengaja memandang bekas guru kelasku. Aku terpandang Ustazah Mardhiah sedang memerhatikan aku. Hatiku berasa sangat malu. Ingin sahaja aku pergi kepadanya dan memeluknya. Permata putih mula menitis di pipiku. Aku terus keluar dan meninggalkan bilik guru itu. Kata-katanya sebentar tadi berbekas terus di hatiku.
Sedang aku berjalan di susur gajah, aku terserempak dengan kawan setingkatanku. "..Ehh ain. Kenapa kau ni ? Kenapa kau nangis ?.."
"..Takde apalah. Mata masuk habuk je tadi.."
"..Jangan tipu aku. Aku tau kau nangis. Bagitau aku, kenapa ?.."
"..Takde apalah. Aku nak masuk kelas ni. Dah pukul 10:45 ni. Ustazah khairiyani mesti dah masuk kelas aku.."
"..Cepat bagitau kenapa kau nangis ? kalau tak, kau tak boleh masuk kelas.."
"..Ehh ain. Kenapa awak nangis. Ustazah minta maaf sebab ustazah tak sempat masuk kelas awak. Ustazah baru kene cerap tadi. Lecturer ustazah datang tadi.." Ujar Ustazah Khairiyani.
"..Takpe ustazah. Masa subjek ustazah pun tinggal lima minit je lagi.."
"..Ustazah pergi dulu ye. Eh dah, jangan nangis.."
Aisyah masih lagi mendesak aku untuk menceritakan apa sebabnya aku menangis. Aku menceritakan sahaja perkara sebenar kepadanya.
"..Kau diam-diam jelahh. Benda kecik je tu. Aku tak kisah la. Aku memang macam ni. Hati aku cepat tersentuh. Mudah menitiskan air mata.."
"..kau sabar je eahh. Aku tau kau kuat. Kau selalu nasihat aku. Aku pun dah masak dah dengan teacher Nadia. Biar jelahh. Dia sayang kau. Sebab tu dia marah. Kau tak bagitau kenapa kau tak ada masa perjumpaaan haritu ?.." tanya Aisyah.
"..dah bagitau da. Tapi dia kata, tu cuma alasan je. Takpelah..Aku tak kisah pun. Perkara dah jadi kan. Aku yakin selepas ini Allah akan bagi akau rasa nikmat bahagia. Aku masuk kelas dulu eahh. Byee.."
Aisyah membalas lambaian aku. Terasa kurang sedidikit bebanan di hati ini. Alhamdulillah. Dapat juga aku luahkan masalah aku pada seorang kenalanku di sekolah.
Keesokan harinya. Apabila aku memasuki dalam kelas, aku lihat sekeping kad diatas mejaku. Kad itu tertulis, "SELAMAT HARI ULANGTAHUN AIN. SAYA DO'AKAN AWAK BERJAYA DUNIA AKHIRAT. SAYA MOHON MAAF ATAS KEMARAHAN SAYA PADA AWAK SEMALAM. SAYA SAYANG AWAK". Hatiku terharu membaca kad tersebut.
Setiap bait yang tertulis dalam kad itu mengingatkan aku pada kejadian semalam. Hatku berbisik, teacher ke yang bagi aku kad itu ? Tak mungkinlah.
"..Allah selamatkan kamu. Allah selamatkan kamu. Allah selamatkan Ain Aqilah. Allah selamatkan kamu ! Ain ! selamat hari lahir. Aku doakan kau bahagia selalu. Kitorang semua sayang kau.."
Nyanyian kawan-kawanku itu mengejutkan aku.
Ya Allah, hati ini tidak mempu untuk meluahkan kata-kata. Gembira. Terharu. Sedih. Pelbagai perasaan menyelubungi diriku, Aku terus memeluk semua rakan sekelasku.
"..Terima kasih semua. Aku gembira sangat, Tak sangka. Hehe.."
"..Alaa, kau kan kawan kitorang, hari lahir kau takkan kitorang nak biarkan je ann..suprise ni pun bukan kitorang yang plan. Tapi..."
"..tapi apa farah ?.."
Semua rakan sekelasku mengalihkan pandangan mereka pada pintu masuk. Teacher Nadia memunculkan dirinya di hadapan pintu kelas. 
Aku terperanjat melihat setubuh manusia itu. Aku terpaku seketika.
"..teacher. Ada apa teacher ? Borang yang saya isi semalam ada yang salah ke ?.."
"..tak, teacher datang sebab..."
teacher nadia terus memeluk tubuhku, Hatiku mula rasa sayu,
"..kalau kau nak tau ain, teacher la yang plan suprise ni.."
"..Teacher nak minta maaf sebab marah awak semalam depan guru-guru yang lain. Teacher tak berniat pun nak marah awak. Tapi, taktaulah kenapa semalan teacher marah awak.."
Air mataku mula menitis di bahu teacher. Aku rasa sangat malu. Aku rasa sangat gembira. Terasa hari ini adalah hari yang paling bahagia. Terima Kasih Ya Allah atas pemberian ini.
"..Thank you teacher for this suprise. Love you so much teacher. Tak sangka teacher buat semua ni untuk saya. I'm so so sorry teacher. Saya tak mampu nak cakap apa.."
"..Dah dah, jangan nangis lagi. Jom kita potong kek. Hehe. Kek ni teacher buat khas untuk awak. Favorite awak kan. Kek coklat.."
"..Ain, jangan solo. Share share la. Hahahaha.."
Usikan Fatin itu semakin mengembirakan aku. Gelak tawa kawanku umpama memberi sinar dalam hidupku. Terima Kasih Kawan. Diri ini akan selalu menyayangi kalian. Keikhlasan Puncak Persahabatan Kekal.

0 ulasan:

Catat Ulasan