Sabtu, 22 Oktober 2016

7:54 PTG - No comments

Takdir Hidup Aku. Aku Reda.

[ 23102016, Ahad, 10.54 Am ]

Hari ini aku sibuk uruskan sijil peserta. Dia panggil aku, minta aku siapkan cuci baju. Aku kata, "..Ye. Nanti Ain buat.."

Aku terukan dengan tugas aku. Hari ini aku perlu selesaikan. Jam 9, baru aku turn ke bawah. Aku lapar. Aku makan. Selesai makan. aku melihat dapur sangat bersepah, kotor, banyak semut atas meja.

Aku tak suka. Aku tak suka kalau aku duduk di persekitaran yang bersepah, kotor. Aku tak suka. Aku tak selesa. Aku terus bersihkan dapur. Aku kesiankan dia, Setiap hari buat kerja rumah, aku sibuk dengan urusan aku.

Aku terus bersihkan dapur. Seperti selalunya, aku sering dibebel. Dia kata itu, dia kata ini. Aku tak suka jika aku tak dihargai. Aku sakit hati bila orang tak hargai apa yang aku buat. Aku seorang yang agak kasar. Kata-kata aku memang kasar. Aku bercakap dengan orang juga kasar.

Aku taktau kenapa aku seperti itu. Susah. Susah untuk menjadi lemah lembut. Sedangkan aku ni PEREMPUAN. Tiba-tiba satu peperangan mulut berlaku. Dia kata ini, aku kata itu. Dia kata itu, aku kata ini. Aku taktau kenapa aku suka betah keata orang. Ye, itu memang diri aku. Itulah aku. Suka melawan kata orang.

Tapi, aku pelik, Aku taktau kenapa jika di sekolah aku boleh dengar kata ustzaz/ustazah. Tapi jika dirumah ? Aku melawan, sebab aku nak pertahankan diri aku. Aku ingin dihargai. Bukan apa niat aku, aku nak dihargai.

Sedang peperangan mulut berlaku, tiba-tiba aku terdengar dia kata"..Cakap dengan kau memang nak gaduh je.."

Aku balas semula, sebab aku sakit hati. Aku kata "..Ok, lepasni tak perlu cakap dengan Ain. Ain diam je lagi bagus.."

Setelah kejadian itu, aku terus diam. Aku masih lagi dibebel oleh dia. Aku taktau kenapa. Aku taktau apa sebenarnya yang Allah sedang rancangkan untuk kehidupan aku.

Aku sering gaduh dengan dia. Dia pernah kata pada aku,

"..Jadi orang jangan bajet bagus sangat.."

Hati aku sangat sedih bila dia kata begitu. Aku tak sangka, dia boleh kata sebegitu pada aku. Aku bukan apa, aku cuma nasihatkan sikit je. Bukan untuk siapa, untuk aku juga. Untuk dia juga.

Aku nak sama-sama jadi baik. Aku sayang dia, Aku selalu terfikir akan diri aku. Kenapa kau macam ni ? Kenapa aku ni kasar ? Kenapa kakak aku tak seperti aku ? Kenapa ? Kenapa ?

Ya Allah, aku taktau lagi nak kata apa. Aku tau aku berdosa besar padaMu, pada dia. Tapi, apa sebenarnya yang Engkau sedang rancang untuk aku Ya Alah :') Aku ni jahat. Aku ni kejam. Aku ni selalu sakitkan hati orang sekekliling aku. Layakkah aku diberi penghormatan ?

Aku sering gaduh dengan dia hanyak disebabkan kata-kata yang tidak menyenangkan. Aku sedih Ya Allah, Kenapa ku kasar Ya Allah ? :') Kenapa ? Kata-kata aku kasar. Kenapa Ya Allah?

Aku nak jadi lembut Ya Allah. Lemah lembut, sesuai dengan diri aku. Aku bertubung labuh tapi sifat aku kasar Ya Allah. Dia sendiri kata pada aku, "..Cakap dengan aku ni memang rasa nak gaduh je.."

Aku sedih sangat bila dia kata macam tu. Aku sayang dia.

Inilah takdir hidup aku. Aku reda, Terima kasih Ya Allah. Aku reda.

0 ulasan:

Catat Ulasan